ilmuKU , duniaKU - menjana kepintaran melalui Al-Quran.
keep on reading & I will not stop blogging.

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.

Sunday, June 28, 2015

Syariat - ilmu kehidupan lahiriah manusia, ilmu asas, dan segala jenis ilmu untuk beribadat. seperti : hukum hakam dalam Islam, sistem pendidikan, ekonomi, pertanian, kebudayaan, teknologi dan lain-lain sistem hidup mengikut ajaran Islam. (FIZIKAL)

Tarikat - ilmu berkenaan hati. Jenis-jenis nafsu, meletakkan diri kita sama paras dengan orang lain, ikhlas, cinta Allah, rasa kehebatan Allah, rasa gerun dengan Neraka, rasa berdosa, malu, rasa diawasi, kasih sayang, simpati, merendah diri, yakin, tawakal dan sebagainya. (HATI)

Hakikat - ilmu yang perlu menggunakan fikiran. Memahami maksud taqwa sedalamnya. memikirkan mengapa perlunya sabar. memikirkan mengapa marah itu datang dan cara mengawalnya. maqam sabar, maqam tawakal, maqam redha sehinggalah kesemua sifat-sifat mahmudah itu diperolehi secara tetap (istiqamah). Boleh jadi ada yang mendapat secara serentak sifat-sifat mahmudah itu. Inilah juga yang dikatakan dia telah mendapat hakikat. Iaitu mendapat intipati Islam (lubbun).  (AKAL)

Makrifat - ilmu yang didapati setelah syariat, tarikat, dan hakikat disempurnakan.. Iaitu fizikal, hati dan akal telah bersatu maka disitulah kita mengenal Allah Yang Maha Esa.. 

biji benih itu umpama syariat.

menanam pokok itu umpama tarikat.

buah itu umpama hakikat.

rasa buah itu umpama makrifat.

No comments:

Post a Comment