ilmuKU , duniaKU - menjana kepintaran melalui Al-Quran.
keep on reading & I will not stop blogging.

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.

Wednesday, December 12, 2012

‎"Lelaki yang tenang itu, adalah lelaki yg menjaga solatnya. 34 kali sujud dalam sehari, adalah titik ketenangan.

Sebab tu wanita, kalau tak boleh solat, emosi tak stabil. Sebab tak dapat 34 kali sujud setiap hari dia 'cuti'.

Solat 5 waktu = 34 kali sujud. Jumlah sujud ni, cukup untuk beri ketenangan. Jadi, terjaga solat, terjagalah ketenangan.


Menjaga solat, bukan saja solat 5 waktu, tapi solat di awal waktu. Sujud yang dapat pada awal waktu, itu yang menyumbang pada ketenangan.

Ustaz ada cakap, lelaki yang selalu asyik panas baran, barangkali, puncanya adalah dari solatnya yang tidak dijaga.

Jadi, resipi ketenangan, adalah solat cukup 5 waktu dan solat pada awal waktu. Jangan lewat-lewatkan. nasihat untuk diri and semua."


Dαri Air, Kitα belαjαr ↠ tenαng..
Dαri Bαtu, Kitα belαjαr ↠ tegαr..
Dαri Tαnαh, Kitα belαjαr ↠ kehiduραn..
Dαri Ƙuρu-kupu, Kitα belαjαr ↠ merubαh diri..
Dαri Pαdi, Kitα belαjαr ↠ rendαh hαti.

Wasiat Nabi kepada Saidina Ali. Tiap sesuatu, ada penyakitnya..

❖ Penyakit berkata-kata adalah bohong.
❖ Penyakit ilmu adalah lupa.
❖ Penyakit ibadah adalah riak.
❖ Penyakit akhlak adalah memuji diri sendiri.
❖ Penyakit pemurah adalah menyebut-nyebut pemberian.
❖ Penyakit bangsawan adalah merasa bangga.
❖ Penyakit malu adalah lemah.
❖ Penyakit mulia adalah menonjolkan diri.
❖ Penyakit kaya adalah kikir dan berlebih-lebihan.
❖ Penyakit agama adalah hawa nafsu.





Cucilah 4 perkara dengan 4 perkara :

1-Cucilah wajahmu dengan air wudhuk mu ♥
2-Cucilah lidahmu dengan zikir mu ♥
3-Cucilah hatimu dengan Doa mu ♥
4-Cucilah dosamu dengan Taubat mu ♥





Semak kembali. Tanya diri, adakah aku, abg aku, adik aku, ayah aku, tok aku, anak aku, saudara seagama aku seorang yang DAYUS?

Jika ya, maka pakat ubah dan pakat tegur. Moga kita tidak disoal tentangnya di akhirat dan moga Allah izinkan kita memasuki syurgaNya.
Semak kembali. Tanya diri, adakah aku, abg aku, adik aku, ayah aku, tok aku, anak aku, saudara seagama aku seorang yang DAYUS?

Jika ya, maka pakat ubah dan pakat tegur. Moga kita tidak disoal tentangnya di akhirat dan moga Allah izinkan kita memasuki syurgaNya.

♥ Awak yang sedang ONLINE tu, jom LIKE page dakwah ni:
➜ @[468298373180816:274:Say Alhamdulillah Thank You Allah] [✔] Like (◕‿◕)
Semak kembali. Tanya diri, adakah aku, abg aku, adik aku, ayah aku, tok aku, anak aku, saudara seagama aku seorang yang DAYUS?

Jika ya, maka pakat ubah dan pak
at tegur. Moga kita tidak disoal tentangnya di akhirat dan moga Allah izinkan kita memasuki syurgaNya.




InsyaAllah ♥

Via Kata-Kata Kebaikan (Jomlike)
InsyaAllah <3

Via @[331002676940245:274:Kata-Kata Kebaikan] (Jomlike)













Tanpa cahaya dan petunjuk, manusia berkeliaran dengan arah tujuan masing-masing: ada yang masih berusaha mencari cahaya: ada yang putus asa, lalu mati bergelempangan jiwa dan rohaninya, seperti matinya hati yang tidak menerima sinar cahaya iman dan hidayah Allah SWT....

~Motivasi Islam~
By Mohd Rusdi Ramlee I

Tanpa cahaya dan petunjuk, manusia berkeliaran dengan arah tujuan masing-masing: ada yang masih berusaha mencari cahaya: ada yang putus asa, lalu mati bergelempangan jiwa dan rohaninya, seperti matinya hati yang tidak menerima sinar cahaya iman dan hidayah Allah SWT....
 
~Motivasi Islam~
 By Mohd Rusdi Ramlee I

No comments:

Post a Comment