untuk membantu ibubapa di sini membimbing anak-anak mereka menghadapi peperiksaan yang akan membantu mereka menghdapi cabaran di sekolah menengah dengan lebih yakin dan bersemangat.
Tujuan utama saya menjalan tuisyen itu ialah untuk:-
1. Memperkukuhkan kosa kata bahasa Inggeris pelajar kerana berdasarkan pengalaman saya pelajar-pelajar peringkat UPSR masih amat lemah perbendaharaan kata bahasa Inggeris mereka sehingga sukar untuk mengajar aspek tatabahasa bahasa Inggeris kepada mereka
2. Mengajar pelajar cara-cara membuat ayat yang betul tatabahasa ia dalam bahasa Inggeris.
3. Meningkatkan keyakinan diri pelajar-pelajar dengan mengukuhkan tatabahasa dan kosa kata bahasa Inggeris mereka.
4. Membiasakan pelajar-pelajar dengan format kertas bahasa Inggeris UPSR agar mereka tahu apa yang perlu mereka pelajari untuk menjawab dengan cemerlang kelak.
5. Memahirkan pelajar-pelajar dengan teknik-teknik menjawab soalan-soalan UPSR agar mudah mereka menghadapi apa soalan yang diberi nanti.
6. Melatih mereka menulis karangan-karangan yang bagus dari segi tatabahasa, kandungan, format dan kosa kata secara mingguan.
punca kenapa ramai yang gagal dapat band 3 (lebih kurang 55% daripada keseluruhan calon) ialah kerana:-
1. Kurang persediaan
2. Masih lemah dalam aspek Tatabahasa bahasa Inggeris
3. Kurang perbendaharaan kata bahasa Inggeris
4. Kurang membuat latihan soalan2 MUET
5. Tidak ada bimbingan dari guru yang berpengalaman.
6. Mensasarkan untuk mendapat Band 3 dan belajar cuma untuk mendapat Band 3 sahaja.Pelajar perlu membuat sasaran yang lebih tinggi seperti Band 4 atau band 5 dan belajar dengan gigih dan komprehensif untuk mendapat band yang lebih tinggi.
Cuba analisa 6 punca di atas dan jika ianya salah satu punca kenapa anda masih gagal mendapat Band 3 atau pun Band 4 untuk sesetengah kursus seperti TESL dan Law maka anda perlu ambil tindakan segera untuk mengatasinya.
Jika anda sudah berkali2 ambil MUET tapi masih gagal dapat band 3 atau Band 4, maka ada aspek persediaan MUET anda itu yang kurang efektif. Buat penilaian semula semua aspek persediaan anda dan ubahsuai mana-mana aspek yang masih ada kekurangan dalam persediaan anda.
Syllabus Fundamental of English Grammar
1. Pengenalan
1.1 Petua-petua untuk cepat mahir dalam bahasa Inggeris
2. Penggunaan efektif dictionary, thesaurus, grammar books dan idiom dictionary
2.1 Apa yang ada dalam kamus dan bagaimana nak menggunakannya dengan efektif.
2.2 Penggunaan thesaurus untuk meningkatkan vocabulary dengan cepat
2.2 Penggunaan thesaurus untuk meningkatkan vocabulary dengan cepat
3. Penggunaan Noun dalam bahasa Inggeris.
3.1 Function of a noun -Fungsi penggunaan nouns
3.2 Count in nouns - Countable dan uncountable nouns
3.3 How to use Plural and Singular Nouns?
3.4 Spelling of plural nouns - Cara mengeja Plural Nouns dengan betul
3.5 Subject Verb Agreement - Penggunaan nouns dengan auxiliary verb
seperti am/is/are, was/were, do/does/did, have/has/had.
3.6 Possessive Nouns - Bagaimana untuk menggunakan possessive nouns
untuk menunjukkan pemilikan dengan penggunaan apostrophe s ('s) atau
apostrophe (') sahaja.
3.2 Count in nouns - Countable dan uncountable nouns
3.3 How to use Plural and Singular Nouns?
3.4 Spelling of plural nouns - Cara mengeja Plural Nouns dengan betul
3.5 Subject Verb Agreement - Penggunaan nouns dengan auxiliary verb
seperti am/is/are, was/were, do/does/did, have/has/had.
3.6 Possessive Nouns - Bagaimana untuk menggunakan possessive nouns
untuk menunjukkan pemilikan dengan penggunaan apostrophe s ('s) atau
apostrophe (') sahaja.
3.7 Collective nouns - Collective nouns untuk bilangan nouns yang banyak
4. Fungsi dan penggunaan pronouns yang betul
4.1 Functions of pronoun -Macam mana menggunakan pronouns dengan tepat
4.2 Singular pronouns and Plural pronouns - Apa itu singular
pronouns dan plural pronouns?
4.2 Singular pronouns and Plural pronouns - Apa itu singular
pronouns dan plural pronouns?
4.3 Subject pronouns - Apa itu subject pronoun dan fungsinya dalam ayat?
4.4 Object pronoun - Apa itu Object pronoun dan kaitannya dengan
Subject Pronoun?
Subject Pronoun?
4.5 Possessive pronoun - Penggunaan possessive pronouns seperti mine,
yours, hers dan sebagainya untuk menunjukkan pemilikan.
4.6 Reflexive pronouns - Cara yang betul untuk menggunakan reflexive
pronouns seperti myself, herself, ourselves dan sebagainya.
4.7 Demonstrative pronouns - Penggunaan demonstrative pronouns
seperti this/these dan that/those untuk menunjukkan nouns.
4.8 Indefinite pronouns - Penggunaan indefinite pronouns seperti
everyone, each dan sebagainya.
5. Adjectives
5.1 What is adjective? -Apa itu adjective?
5.2 Characteristics of an adjective - Ciri-ciri adjective
5.3 Adjectives of quality – Apa itu Adjectives of quality dan
bagaimana nak gunanya.?
5.4 Adjectives of quantity – Apa itu adjectives of quantity dan
bagaimana nak gunanya.?
5.5 Possessive adjectives – untuk menunjukkan pemilikan dan
perbezaanya dengan possessive pronouns.
5.6 Positive, comparative and superlative adjectives – Penggunaan
positive, comparative dan superlative adjectives seperti tall, taller
dan tallest untuk menunjukkan perbandngan.
6. Verb
6.1 Verb function - Fungsi verb dalam bahasa Inggeris
6.2 What is Verb TO BE?
6.3 Usage of am, is, are, was dan were in Verb To BE
6.4 Present tense, Past tense and Future tense - Konsep present
tense, past tense dan future tense dalam menggunakan verb TO BE
6.5 Bentuk2 verb TO BE untuk ayat positif, ayat nafi dan pertanyaan.
6.6 Penggunaan Verb TO BE
7. Latihan-latihan tambahan untuk aspek penulisan dan perbualan
1. Latihan karangan mingguan
2. Contoh-contoh karangan yang baik.
3. Teknik sebutan yang tepat dengan menggunakan phonetic spelling.
4. Audio file contoh-contoh perbualan
5. Video contoh-contoh perbualan.
6. Video teknik2 perbualan
7. Latihan-latihan tambahan untuk aspek penulisan dan perbualan
1. Latihan karangan mingguan
2. Contoh-contoh karangan yang baik.
3. Teknik sebutan yang tepat dengan menggunakan phonetic spelling.
4. Audio file contoh-contoh perbualan
5. Video contoh-contoh perbualan.
6. Video teknik2 perbualan
No comments:
Post a Comment