ilmuKU , duniaKU - menjana kepintaran melalui Al-Quran.
keep on reading & I will not stop blogging.

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.

Tuesday, August 16, 2011

Petua Menambahkan Seri Wajah
• Giling hingga lumat tujuh mata kunyit, segenggam pegaga, sedikit beras dan segenggam cekur manis. Sebelum mandi, gosokkan bancuhan tadi pada seluruh muka dan badan secara perlahan-lahan hingga daki keluar.
• Goreng secawan beras yang telah dibasuh bersama sedikit kunyit hidup sehingga berwarna hitam. Biarkan sehingga bau beras dan kunyit itu naik. Sapu dan gosokkan ramuan tersebut pada seluruh badan termasuk muka. Amalkan selalu sebelum mandi.



Petua Untuk Cantik Selalu
1. Daun katuk atau cekur manis 10 lebar dikisar lumat. Campurkan dengan setengah cawan air yang dimasukkan pecahan hempedu ayam. Ratakan pada wajah dan biarkan 10 minit dan bilas bersih. Lakukan setiap malam.
2. Campurkan sebiji kuning telur dengan satu camca teh minyak bijan. Sapu pada wajah. Biarkan kering dan bilas bersih.



Petua Untuk WANITA Cantik dan Manis Di Pandang
Memakan rempah ratus dalam bentuk serbuk amat mujarab dan ianya akan lebih berkesan dengan mencampurkan sedikit madu dan telur ayam kampung. Rempah ratus berasal daripada campuran 44 jenis herba seperti akar kayu, daun-daun terpilih dan biji-bijian. Ia mujarab untuk mengembalikan semula tenaga dan melancarkan peredaran darah dalam tubuh badan.



Pegaga Melicinkan Wajah
Basuh daun pegaga hingga bersih. Tumbuk lumat, campur dengan bedak sejuk, gentel dan jemur hingga kering. Jadikan bedak sejuk dan sapu pada wajah.






No comments:

Post a Comment