ilmuKU , duniaKU - menjana kepintaran melalui Al-Quran.
keep on reading & I will not stop blogging.

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.

Tuesday, August 23, 2011

"Bertunang dan bercouple apa bezanya?"



by Fatimah Az-zahra' on Tuesday, 23 August 2011 at 15:04



"Pernikahan menyempurnakan sebahagian dr Agama seorg muslim itu,mencontohi sunnah yg diamalkan oleh bgainda rasulullah saw"

Kesimpulan "bertunang dan bercouple apa bezanya?"
1- Bertunang tidak sama dengan bercouple , kerana pertunangan itu sebahagian dari syariat Islam yang mempunyai maqasid tersendiri.
2- Bertunang boleh menjadi sama dengan bercouple, terutama dalam bab dosa pahalanya, iaitu apabila masing2 tidak menjaga batas yang telah digariskan oleh syara’.
3- Dalam bab hubungan lelaki dan perempuan ( ikhtilat ) , tiada pendapat yang syadid mahupun tidak syadid, secara dasarnya. Ini kerana kesemua pendapat tetap merujuk kepada nas Al-Quran dan Sunnah, yang mana meletakkan garis panduan yang jelas dan terang.
4- Method menyatakan larangan, menegah, mencegah dan sebagainya boleh menjadi penentu penerimaan orang yang mendengar. Ada orang boleh terima dengan cara direct, ada orang perlu dipujuk, ada orang perlu berkias dan sebagainya.
5- Lafaz akad nikah adalah satu2nya cara yang boleh menghalalkan hubungan lelaki dan perempuan, manakala selain itu tidak ada.
Sekian.

No comments:

Post a Comment